Op reis in Nederland

Alle nuttige informatie als u op reis gaat naar Nederland.

Belgen in nood

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, bevindt u zich in een noodsituatie. Wat te doen?
  1. Laatst bijgewerkt op

België wordt in het buitenland vertegenwoordigd door meer dan honderd ambassades en consulaten-generaal. Het ambtsgebied van de ambassade kan zich uitstrekken tot aangrenzende landen waar geen vertegenwoordiging aanwezig is. Ambassades en consulaten vervullen geen louter diplomatieke opdracht maar fungeren tevens als ‘openbare dienst’ voor Belgen in het buitenland. Tot op zekere hoogte kunnen ze bijstand verlenen aan Belgen in moeilijkheden. Daarnaast bestaan er nog tal van ereconsulaten die echter over minder bevoegdheden beschikken. Ze zijn niet altijd van Belgische nationaliteit en spreken ook niet altijd de officiële talen van België.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen bevindt u zich in een noodsituatie in het buitenland.

In eerste instantie probeert u hulp te krijgen via

  • familie, vrienden, werkgever
  • de touroperator of de vervoersmaatschappij
  • de reisverzekering (soms aangeboden door uw creditcardorganisatie)
  • het ziekenfonds
  • de bank
  • de lokale nooddiensten (politie, ziekenhuis)

Als uw situatie ernstig is en u zelf geen hulp kunt vinden, kunt u in het kader van de consulaire bijstand een beroep doen op de Belgische vertegenwoordigingen in het buitenland.

Opgelet, u komt niet in aanmerking voor consulaire bijstand wanneer u:

  1. reist naar een gebied waarvoor de FOD Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies geeft (zie Reisadviezen)
  2. zich begeeft naar een gebied regio waar een gewapend conflict gaande is;
  3. geen gevolg hebt gegeven aan de oproep van de FOD Buitenlandse Zaken om het gebied waar u verblijft te verlaten;
  4. buitensporige risico’s neemt zonder overeenkomstige verzekering;
  5. een dubbele nationaliteit hebt en zich in het land van de andere nationaliteit bevindt.

 
Meer info:

 

Verlies of diefstal van geld en kredietkaarten

Indien u het slachtoffer wordt van een diefstal of u uw kredietkaart in Nederland hebt verloren, doet u best onmiddellijk aangifte bij het dichtst bijgelegen politiekantoor. Vraag steeds een kopie van het politierapport, of het rapportnummer en de naam van de agent.

Niet alleen is aangifte belangrijk zodat de Nederlandse gerechtelijke overheid eventueel een vervolging zou kunnen instellen, maar u hebt ook een bewijs van aangifte nodig als u uw betaalkaarten laat blokkeren, of als u een nieuw paspoort zou nodig hebben.

Zodra u vaststelt dat uw kredietkaarten, uw betaalkaarten of uw chequeboekje weg zijn, moet u onmiddellijk uw bank en de kredietkaartmaatschappij contacteren.

Voor de kredietkaarten is er een centraal nummer in België: +32 70 344 344

Bij verlies of diefstal van uw geld, en als u geen bankkaart meer hebt om geld te halen uit een automaat, kunt u een beroep doen op Western Union of MoneyGram. Het volstaat dat familie of vrienden geld afgeven op een kantoor van Western Union of MoneyGram in België, en even later kunt u met een codenummer dit geld afhalen op een kantoor van Western Union of MoneyGram.

 

Ongeval waarbij een Belg gewond of overleden is

Indien u betrokken raakt bij een verkeersongeluk in de Nederland, zult u in de eerste plaats geholpen worden door de Nederlandse nooddiensten die zeer efficiënt zijn en alles in het werk zullen stellen om u bij te staan.

Aarzel niet om ook de Ambassade te contacteren indien u dit nodig vindt of te vragen dat de politie dit voor u doet, vooral als u wenst dat uw familie in België op de hoogte wordt gebracht.

Indien een Belg op doorreis in Nederland overlijdt, aarzel dan niet de Ambassade te contacteren. U zult voor later gebruik in België o.a. een Nederlandse overlijdensakte moeten hebben.

Buiten de normale kantooruren is het volgende noodnummer bereikbaar in de Nederland: Belgische Ambassade in Den Haag +31 622 238 222.

 

Verlies of diefstal van paspoort of e-ID

Elk identiteitsdocument, verloren of gestolen, moet persoonlijk via dit aangifteformulier (DOCX, 59.41 KB) gemeld worden aan de Ambassade. In geval van diefstal dient U een pv van de politie voor te leggen waaruit dat blijkt.

Indien u geen ondertekende aangifte heeft of indien U zich niet in persoon aanbiedt, gelieve het verlies/diefstal telefonisch bij DocStop signaleren via het gratis nummer 0080021232123.

Houd er rekening mee dat elk identiteitsbewijs dat ons door de lokale overheden wordt toegestuurd, automatisch vernietigd wordt.

Voor verdere inlichtingen, gelieve contact op te nemen met de consulaire dienst via het nummer +31 70 312 34 56.