Paspoort

Op deze pagina vindt u alle informatie over het Belgisch paspoort.

Een paspoort aanvragen met registratie van uw biometrische gegevens op de Ambassade in Den Haag

Hoe vraag ik een paspoort aan op de Ambassade in Den Haag?
  1. Laatst bijgewerkt op

Wij raden u aan de informatie op deze pagina grondig en tot het einde te lezen.

Sinds oktober 2011 beantwoorden de paspoorten afgeleverd door de Ambassade van België in Den Haag aan de nieuwe Europese veiligheidsvoorwaarden en bevatten zij de biometrische gegevens (digitale foto en vingerafdrukken) van de houder. Daarom is het noodzakelijk dat u zich persoonlijk en enkel op afspraak aanbiedt op de Ambassade voor het indienen van uw aanvraag.

LET OP: In het afspraaksysteem dient u per persoon een afspraak te maken.

 

1. Inschrijving in het consulaire bevolkingsregister van de Ambassade

Om u alle consulaire diensten ook in het buitenland te kunnen bieden, is het aangewezen dat u zich laat inschrijven in onze bevolkingsregisters zodra u in Nederland toegekomen bent. Omwille van technische redenen is het niet mogelijk om uw inschrijving in onze bevolkingsregisters en uw paspoortaanvraag op dezelfde dag te behandelen. 

Meer informatie over de inschrijvingsprocedure kunt u vinden op deze pagina.

 

2. Praktische info

Sinds 01/01/ 2018 wordt er geen contant geld en geen credit card meer geaccepteerd op de Ambassade. Gelieve dan ook uw bankkaart bij zich te hebben.


A. Kostprijs van het paspoort

CONSULAIR TARIEF

EUR (€)

Paspoort geldig 7 jaar (volwassenen) - 34 pagina's

75,00

Paspoort geldig 7 jaar (volwassenen) - 66 pagina's

240,00

Paspoort geldig 5 jaar (minderjarigen) - 34 pagina's

35,00

Paspoort geldig 5 jaar (minderjarigen) - 66 pagina's

210,00

 

B. Volwassene of kinderen ouder dan 6 jaar

De aanvraag vereist de persoonlijke verschijning op de Ambassade met de volgende documenten:

  • Het aanvraagformulier (PDF, 147.92 KB) ingevuld en ondertekend (voor minderjarige dienen beide ouders te ondertekenen met kopie van de legitimatie van beide ouders of de ouder die het ouderlijk gezag (schriftelijk bewijs toevoegen) uitoefent)
  • Uw huidig paspoort
  • Een BRP, indien u tijdens uw inschrijving bij ons Consulaat sinds uw laatste paspoortaanvraag verhuisd bent. Een BRP (basisregistratie personen) kunt u bij uw gemeente aanvragenBij minderjarigen dienen alle ingeschrevenen op het desbetreffende adres vermeld te worden.
  • Optie: Indien u uw nieuwe paspoort per post wenst te ontvangen dient u online een vignet voor een brievenbuspakje met de optie "aangetekend en verzekerd" (totaalbedrag €8,55) aan te schaffen (zie voorbeeld (PDF, 43.94 KB)). Let op: deze vignetten zijn maar 5 dagen geldig. Gelieve het dus niet samen met de aanvraag in te leveren. Zodra uw nieuwe paspoort is aangekomen, zal de ambassade met u contact opnemen met instructies voor het versturen van het vignet.

U dient geen foto’s mee te brengen. Deze zullen ter plaatse genomen worden.

 

C. Kinderen jonger dan 6 jaar

Kinderen onder de zes jaar zijn vrijgesteld van de persoonlijke verschijning. De aanvraag kunt u per post indienen met de volgende documenten:

  • Het aanvraagformulier (PDF, 129.35 KB) ingevuld en door beide ouders ondertekend
  • Eén recente kleurenfoto (max. 6 maanden oud)
    Opgelet: Gelieve ervoor te zorgen dat het hoofd van uw kind niet te groot op de foto staat. Om zeker te zijn dat de foto niet geweigerd wordt, kijk hier (PDF, 2.23 MB).
  • Het oude paspoort (indien het kind reeds over een paspoort beschikt)
  • Een BRP, indien u tijdens uw inschrijving bij ons Consulaat sinds uw laatste paspoortaanvraag verhuisd bent. Een BRP (basisregistratie personen) kunt u bij uw gemeente aanvragen. met vermelding van alle ingeschrevenen op het desbetreffend adres.
  • Een kopie van de legitimatie van beide ouders of de ouder die het ouderlijk gezag (schriftelijk bewijs toevoegen) uitoefent.
  • Optie: Indien u uw nieuwe paspoort per post wenst te ontvangen dient u online een vignet voor een brievenbuspakje met de optie "aangetekend en verzekerd" (totaalbedrag €8,55) aan te schaffen (zie voorbeeld (PDF, 43.94 KB)). Let op: deze vignetten zijn maar 5 dagen geldig. Gelieve het dus niet samen met de aanvraag in te leveren. Zodra uw nieuwe paspoort is aangekomen, zal de ambassade met u contact opnemen met instructies voor het versturen van het vignet.

De betaling (€35) kunt u overmaken op de bankrekening van de Ambassade IBAN: NL91 ABNA 0246 0542 63 (BIC: ABNANL2A) o.v.v. de naam van de aanvrager. Het opsturen van cash geld per post wordt niet aanvaard.

 

3. Geldigheidsduur

Sinds 15 juni 2014 is de geldigheidsduur van het nieuwe paspoort 7 jaar (5 jaar voor minderjarigen).

 

4. Verwerkingstermijn

Bepaalde landen van bestemming leggen de voorwaarde op dat het paspoort nog een minimumgeldigheidsduur van 6 maanden moet hebben op het moment van de terugreis. Aangezien de leveringstermijn ongeveer 10 werkdagen bedraagt vanaf de dag van de aanvraag, wordt u ten stelligste aangeraden om tijdig uw paspoort te vernieuwen en een afspraak te maken.

LET OP: Documenten die niet worden opgehaald door de aanvrager drie maanden na levering worden automatisch vernietigd.

 

5. Verloren of gestolen documenten

In geval van diefstal of verlies van uw paspoort dient u het ons via dit aangifteformulier (DOCX, 59.41 KB) te signaleren. Uitsluitend bij diefstal, moet u ook een attest van de politie leveren. Wij raden u ook ten stelligste aan om zo spoedig mogelijk DocStop te contacteren.

 

Voor al uw vragen over paspoortaanvragen, kunt u ons mailen op thehague@diplobel.fed.be.